One drinks tea to forget the noise of the world.

dinsdag, oktober 28, 2008

Er werd gelezen...met alle zintuigen

De opendeur was een succes. De klanten stonden perplex bij het feit dat alle hapjes home made waren. Ik had vorige week nog het recept van de aarbeienconfituur beloofd. Ik maakte deze klaar om de aandacht te vestigen op het nieuwe boek "Specerijen" van Winiefred van Killegem.

Nodig:
1kg aardbeien
1kg suiker
1 citroen
25cl witte wijn
2 stokjes zouthout 

Werkwijze:
Maak de aardbeien schoon of haal een kg diepvriesaardbeien als het seizoen van de verse aardbeien voorbij is.
Meng er de suiker en het sap van de citroen en de zoethoutstukjes bij onder. Warm langzaam op , roer regelmatig en laat een 5 à 10 minuten koken. Zet van het vuur en laat 1 nachtje rusten. 's Anderendaags terug laten koken met de witte wijn erbij. Het witte schuim eraf scheppen, de stukjes zoethout verwijderen en terug laten doorkoken tot de confituur dik genoeg is. 
Wanneer is de confituur dik genoeg? Ik zet bij het confituur maken steeds een bordje in de diepvries. Als ik denk dat de confituur dik genoeg is doe ik een lepel confituur op het koude bord en kijk ik welke structuur de vloeibare massa krijgt als ze afkoelt. Zo bepaal ik of de confituur al dik genoeg is. Indien niet laat ik ze nog wat verder inkoken. Let op dat de confituur niet aanbrandt, anders is alle werk voor niets geweest. De confituur in goed uitgewaasen bokaaltjes doen, afsluiten en labelen. Lekker!

Wat de kracht van zoethout is, daarvoor verwijs ik je gaarg naar het prachtige kijk -  en leesboek van Winiefred, Specerijen.

De opendeurdag in de winkel kreeg een echt hapjes - drankjes ritme. We startten de dag met een kopje artisanaal gebrande koffie van koffiebranderij Deprez. Hun huismerk is heerlijk, Viva Sara. Deze koffiebranders hebben me overtuigd door hun passie voor hun vak en product, hun commerciële feeling en hun gedrevenheid. Alles samen hebben ze dit gebundeld in een volgens mij vrij compleet koffieboek, Gebrand op koffie.
Tegen 11 uur tijd voor apero. Ik heb me laten adviseren door de sommelier van Huis Collin voor een goed glaasje rood of wit. Gezien de beperkingen van het budget kon ik aan mijn klanten toch iets lekkers serveren. De senior(Rita) had haar laten gaan in de keuken voor een hartige hap. Een fanatastische quiche met zalm en broccoli uit het starters kookboek van KVLV, op de markt sinds deze herfst. Mmmm, weeral smullen. Uit datzelfde kookboek serveerden we de brownies en flan  caramel uit A Propos Bistro. De namiddag  werd afgesloten met nog een glaasje wijn. Ik vermoed dat we volgend jaar nog meer lekerbekken over de vloer zullen krijgen!