One drinks tea to forget the noise of the world.

donderdag, oktober 23, 2008

Boeken lezen met al je zintuigen

Het wordt dit weekend voor mij,  mijn eerste opendeur in mijn boekhandel (www.standaardboek.com) . Toen ik deze job begon, had ik voor ogen te streven naar de gezelligste boekhandel van Gent.Ik denk dat we met ons agenda van de komende dagen in de goede richting aan het gaan zijn. Vandaag had ik een dagje vrij. Enerzijds om mijn dochter door haar laatste studienamiddag te loodsen, anderzijds om allerlei lekkere dingen uit te proberen uit onze kookboeken en klaar te maken voor onze klanten. Een van onze gasten tijdens het weekend is Bob Minnekeer (www.glengarry.be), buurman, beroemd whiskykenner en auteur van tal van whisky boeken. Dit weekend presenteert hij "Het Echte Schotland" in onze winkel, zijn laatste pennevrucht. Gratis whisky aanbieden, dat konden we niet maken... maar een chocolademousse op smaak gebracht met een goed doorsmakende Laphroig ? Daar wordt voor gezorgd!
Voor de liefhebbers het recept:

Chocolademousse 

nodig:
2cl whisky met turfsmaak
100g chocolade
120g boter
4 eieren
125g suiker
een snuifje zout

werkwijze:
Smelt de chocolade.
Vermeng de zachte boter met de chocolade tot een gladde crème.
Breek de eieren en scheid de eiwitten van de dooiers.
Roer de eierdooiers glad en meng ze door de chocoladecrème. Voeg de whisky toe.
Klop de eiwitten met de suiker tot een stevig schuim.
Schep het schuim heel voorzichtig door het mengsel zonder te roeren maar door met de spatel voorzichtig ' op te halen'. Verdeel in glaasjes of schep in een decoratieve schaal. Laat 2 uur koelen alvorens op te dienen.

Mmmmm lekker. Nu moet Bob het ook nog lekker vinden.


Vorig jaar was Winiefred Van Killegem te gast in onze winkel. Blijkbaar had ze wel indruk nagelaten. Voor ik in het boekevak terechtkwam, had ik nog nooit van deze dame gehoord. Mijn dochter van 12 jaar kent ze van in "de boekskes" bij oma en krulde dus haar neus als ik ter sprake bracht dat ik uit haar boek iets ging bereiden om te laten proeven. Wat mij aantrok in haar specerijenboek waren de prachtige foto's en de beknopte maar volledige uitleg bij gekende en minder gekende kruiden. Ik zocht naar iets om te serveren op een lepeltje. Ik herinnerde mij het succes van zelfgemaakte confituur in mijn vorige zaak en ging voor de aardbeienconfituur met zoethout. Simpel, lekker en makkelijk.

Aardbeienconfituur met zoethout.
receptje volgt volgende week. Kan je zolang niet wachten kom langs op Sint- Baafs dit weeken. Anders tot volgende week!